با قهوه یزد پوستی شفاف داشته باشید

در این مطلب به معرفی قهوه یزد می پردازیم. با ما همراه باشید تا با این محصول خوش طعم و دلچسب آشنا شوید.

قدمت قهوه یزدی بر اساس اسناد شفاهی و منابع تاریخی به دوران باستان باز می گردد.
برخی منابع تاریخچه آن را به دوران قبل از ورود چای به ایران نسبت می دهند. در حالی که بر اساس برخی منابع دیگر، تهیه و دم کردن این نوع قهوه خاص در یزد به دوره قاجاریه باز می گردد.

پس از کشف قهوه در اتیوپی، این نوشیدنی به عربستان، یمن، ایران و سایر همسایگان راه یافت. روش تهیه قهوه در این کشور عربی به این صورت بود که عرب ها دانه های قهوه را با ادویه های مختلف مانند زنجبیل، دارچین و … برشته می کردند. هل و بدون افزودن شکر آن را به صورت تلخ نوشید.

قهوه

قهوه دقیقاً به همین صورت به ایران و شهر یزد وارد شد و پس از آن بود که مردم یزد با ایجاد تغییراتی و افزودن نبات و هل، آن را به یک نوشیدنی محلی مطابق ذائقه خود تبدیل کردند. به همین دلیل یزدی ها قهوه بو داده را مدت ها با گلاب، زعفران و هل می جوشاندند و در نهایت به دلیل نبود آسیاب مخصوص دانه های قهوه در گذشته، نوشیدنی را از صافی رد می کردند و سپس سرو می کردند.

به همین دلیل یزدی ها قهوه برشته را مدت ها با گلاب، نبات و هل می جوشاندند و در نهایت به دلیل نبود آسیاب مخصوص دانه های قهوه در گذشته، نوشیدنی را از صافی رد می کردند و سپس سرو می کردند. ساکنان فلات مرکزی ایران در مراسم تشییع جنازه این نوع قهوه خاص را برای گرامیداشت از دست رفته خود سرو کردند. یزدی ها نیز این سنت را زنده نگه داشتند و به همین دلیل است که امروزه همه ما قهوه یزدی را به عنوان یک اثر ثبت ملی می شناسیم.