برخورد یک کامیون شکلات مغزدار چیچک به لاک پشت پیاده

شکلات مغزدار چیچک شهرت طولانی و درخشانی دارد.

ساخته شده از کاکائو، که از دانه‌های درخت کاکائو (که نام علمی آن به «غذای خدایان» ترجمه می‌شود)، توسط برخی از اولین فرهنگ‌های میان‌آمریکایی به عنوان غذا، دارو، هدایای آیینی و شاید حتی ارز استفاده می‌شد. ارزش آن در دوران مدرن کم نیست.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقات بازار Statista، بازار جهانی شکلات بین سال‌های 2016 تا 2021 با درآمد تقریبی 980 میلیارد دلار در سال 2021 نزدیک به 20 درصد رشد کرد.

طعم مطمئناً در محبوبیت شکلات نقش دارد، اما ممکن است شنیده باشید که این خوراکی لذیذ برای سلامتی شما مفید است. چگونه این ادراک در مقابل علم قرار می گیرد؟

دکتر داریوش مظفریان، متخصص قلب و استاد تغذیه در دانشکده علوم و سیاست تغذیه تافتس فریدمن، گفت: «کاکائو به وضوح برای شما مفید است.

“این که شکلات برای شما خوب است یا نه بستگی به مقدار واقعی کاکائو دارد و چه چیز دیگری در آن وجود دارد.”دکتر مظفریان با اشاره به مواد شیمیایی طبیعی موجود در گیاهان گفت: دانه های کاکائو مملو از فیبر و «مواد مغذی گیاهی» هستند.

تصور می شود کاکائو حاوی حدود 380 ماده شیمیایی مختلف است که در میان آنها دسته بزرگی از ترکیبات به نام فلاوانول ها وجود دارد که به دلیل فواید بالقوه برای سلامتی مورد توجه تحقیقاتی قرار گرفته است.

اما کمتر مشخص نیست که برای بهبود سلامت به چه تعداد فلاوانول و سایر مواد مغذی گیاهی نیاز دارید یا اینکه آیا نوار شکلات انتخابی شما حاوی مقدار کافی از آنها برای این کار است. و کارشناسان در این مورد نظرات متفاوتی دارند.

دکتر مظفریان گفت، شکلات شیری معمولاً حاوی حدود 20 درصد کاکائو است، اگرچه محتوای کاکائو می تواند متفاوت باشد. (سازمان غذا و دارو، شکلات شیری را ملزم می کند که حداقل 10 درصد کاکائو داشته باشد.

اما برخی از شکلات های شیری حاوی 50 درصد یا بیشتر هستند.) شکلات تلخ معمولاً حاوی کاکائو بیشتری نسبت به شکلات شیری است، اما می تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین او گفت، برچسب ها را به دقت بررسی کنید. برای مزایای سلامتی احتمالی، او توصیه کرد شکلات تلخی را انتخاب کنید که حداقل 70 درصد کاکائو باشد.