دستگاه ضدعفونی اتوکلاو موجب قطع شدن دستان دخترک دانش آموز شد

دستگاه ضدعفونی اتوکلاو قابل استفاده مجدد در معرض چندین چرخه استریلیزاسیون قرار می گیرند زیرا پس از هر بار استفاده استریل می شوند.

مواد مورد استفاده در چنین دستگاه هایی باید قادر به تحمل تعداد چرخه های مشخص شده برای دستگاه بوده و همچنان عملکرد، ایمنی و اثربخشی را حفظ کنند.

مهم است که قبل از وارد کردن بخار، تمام هوا را از اتوکلاو خارج کنید زیرا هوا سنگین تر از بخار است و غلظت بخار (و در نتیجه اثربخشی) استریلیزاسیون را کاهش می دهد.

استریلیزاسیون بخار با سرعت بالا در دماهای بالاتر (134 درجه سانتیگراد 273 درجه فارنهایت) و زمان چرخه کوتاهتر (بین 3 تا 10 دقیقه) انجام می شود.

دمای بالا همراه با رطوبت، میکروارگانیسم ها را از بین می برد. بخار پرفشار ابتدا وقتی با قطعه تماس پیدا می کند در حالی که به گرم کردن آن ادامه می دهد متراکم می شود.

چرخه های زمان دمای مناسب بر اساس نوع و مقدار بار در محفظه ایجاد می شود تا از عقیم سازی کامل و نابودی میکروارگانیسم ها اطمینان حاصل شود.

بخار باید به تمام سطوح محصول نفوذ کرده و به آن برسد تا اثر استریلیزاسیون مناسبی داشته باشد.

دستگاه

تمیز کردن ضعیف، رطوبت نامناسب، بسته بندی غیرقابل نفوذ یا بسته بندی بیش از حد محفظه اتوکلاو می تواند اثربخشی استریلیزاسیون با بخار را کاهش دهد.

استفاده از شاخص های بیولوژیکی مناسب در مکان های سرتاسر اتوکلاو به عنوان بهترین شاخص عقیم سازی در نظر گرفته می شود.

اثربخشی استریلیزاسیون با بخار با یک نشانگر بیولوژیکی حاوی اسپورهای Geobacillus stearothermophilus (باسیلوس stearothermophilus سابق) بررسی می شود.

اخیراً از روش های رهاسازی پارامتریک برای ارزیابی عقیمی دستگاه ها استفاده شده است.

هنگام در نظر گرفتن استریلیزاسیون با بخار، باید از مواد پلاستیکی که دمای نرم کنندگی بالاتری نسبت به دمای استریل دارند استفاده شود.

پلاستیک هایی با نقاط نرم شدن کمتر از دمای استریلیزاسیون با بخار، تاب خورده و تغییر شکل می دهند.

پایداری هیدرولیکی یکی دیگر از ملاحظات مهم است. موادی که دمای اعوجاج حرارتی بالایی دارند [مانند پلی کربنات (PC)، پلی استرها و پلی آمیدها] ممکن است مستعد هیدرولیز باشند.

استریل کردن بخار ممکن است بهترین گزینه برای چنین موادی نباشد. پلیمرهایی مانند کامپیوترهای شخصی دارای دمای اعوجاج حرارتی بالا اما پایداری هیدرولیتیکی مناسبی هستند.

قابلیت اتوکلاو و دماهای اعوجاج حرارتی پلاستیک های مورد استفاده در کاربردهای پزشکی.