شترمرغی که تنها بر روی پنبه می خوابد

الیاف پنبه از نظر مورفولوژی ناخالص، یعنی پیچش، ضخامت دیواره سلولی، شکل مقطع، و غیره، و در ساختار ظریف آنها، یعنی جهت گیری فیبریل، تغییر شکل، تراکم بسته بندی میکروفیبریل ها و غیره، به طور قابل توجهی متفاوت است.
گونه به گونه جدول 5.1 مشخصات ابعادی و ساختاری انواع مختلف پنبه را نشان می دهد. 3،4 دو گونه، یعنی پنبه های G. arboreum و G. herbaceum، کوتاه و درشت هستند.
همچنین در مقایسه با G، پیچش ها و معکوس های ساختاری کمی در واحد طول دارند. پنبه hirsutum و G. barbadense. پنبه‌های G. arboreum و G. herbaceum نسبت به پنبه‌های G. hirsutum و G. barbadense نسبت به پنبه‌های G. hirsutum و G. barbadense دارای درصد الیاف به‌طور قابل‌توجهی بالاتری از الیاف با سطح مقطع دایره‌ای هستند.
به عنوان مثال، دیواره سلولی پنبه G. herbaceum از ریز منافذ ظریف و بلورهای کوچکتر از دیواره سلولی پنبه G. Hirsutum تشکیل شده است.
به طور کلی، الیاف پنبه در تمام انواع دارای شکل نوار مانند با پیچ و تاب یا پیچش در فواصل منظم است.
زنجیرهای مولکولی به شکل گسترده و بدون چین خوردگی به فیبریل‌های ابتدایی تبدیل می‌شوند که ترکیب می‌شوند و یک میکروفیبریل را تشکیل می‌دهند.
پنبه
فیبریل ها 4-10 نانومتر عرض و ~mm طول دارند. 7-9 هیچ پیوستگی شبکه ای در امتداد فیبریل اولیه وجود ندارد و پس از هر 50 نانومتر تجزیه می شود.
در نتیجه فیبریل حاوی بلوک‌های کریستالی نامتناسب با جهت‌گیری محوری زنجیره‌های سلولزی یکسان، اما جهت‌گیری متفاوت از محورهای a و c است.
این فیبرها به دلیل ادغام فیزیکی در نتیجه کاهش انرژی آزاد سطح، دسته‌هایی (ماکروفیبریل‌ها) با قطر بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهند. آنها به هم متصل هستند و عرض آنها در حدود 100 نانومتر است.
زاویه مارپیچ در سراسر سطح مقطع و در طول تمام پنبه ها ثابت است. تغییرات ظاهری در انواع مختلف به برهم نهی پیچش ها و زوایای مارپیچ نسبت داده می شود.
با این حال، حس مارپیچ از 30 تا 100 بار در فیبر معکوس می شود. این فرکانس معکوس در درجه اول به تنوع پنبه و شرایط رشد بستگی دارد. جهت گیری کریستالی در نقاط معکوس بالا است.
پنبه اساساً کریستالی است. تنها حدود یک سوم کل مولکول ها فاز آمورف را تشکیل می دهند.
این اختلال عمدتاً به دلیل واحدهای کریستالی کوچکی است که به طور تصادفی بسته بندی می شوند. ساختار پنبه به صورت پاراکریستالی در نظر گرفته می شود.
برخی از مشخصات فیزیکی الیاف پنبه، از جمله طول الیاف متوسط، چگالی خطی، زاویه پیچ* و جذب رطوبت، در جدول 5.2.13 آورده شده است.